Technologie

Jaarverslag 2015

De dienstverlening verbeteren met technologie


Facilicom omarmt nieuwe technologieën omdat ze het mogelijk maken de dienstverlening vaak vergaand te verbeteren. De overstap naar SAP waar het bedrijf al enige tijd mee bezig is, helpt daar aanzienlijk bij. Niet alleen voor de processen achter de schermen. Met de nieuwe ICT is het ook veel beter mogelijk om klantportalen te creëren en via apps direct in contact te komen met klanten en eindgebruikers. 

In 2013 is Gom in Nederland overgestapt op SAP. Een jaar later volgde Trigion. In het verslagjaar was het volgende grote bedrijf aan de beurt: Gom België. Inmiddels werkt het gros van de divisies in binnen- en buitenland met het nieuwe systeem. Dat werpt zijn vruchten af. Informatie hoeft nog maar één keer te worden ‘ingeklopt’, de foutkans is aanzienlijk verminderd, nieuwe data zijn altijd actueel en onmiddellijk voor iedereen beschikbaar, en het is altijd voor iedereen duidelijk wat er precies bij een klant speelt. Daardoor kan Facilicom veel beter en sneller inspelen op wensen van klanten. Dat is cruciaal bij het combineren van diensten en het realiseren van een totaal integrale dienstverlening. Achter de schermen wordt bij Facilicom dan ook hard gewerkt aan het realiseren van een ‘integraal klantbeeld’. 

Direct contact met eindgebruikers

De nieuwe ICT maakt ook directe communicatie veel makkelijker. Zo heeft Gom ZorgSupport in 2015 de tool SaveR geïntroduceerd waarmee zorginstellingen snel kunnen uitrekenen of de uitbesteding van de schoonmaak een verstandige keuze is. Dat kan overigens oplopen tot een efficiencywinst van 30 procent, blijkt uit een case in het persbericht. Bij Facilicom Solutions wordt bij de nieuwe discipline groenonderhoud een tablet gebruikt om op locatie onderhoudsrapportages te maken, met foto’s van het geleverde werk. Incluzio heeft samen met de huisartsenpraktijken en zijn buurtteams in Utrecht Overvecht een bewonersportaal opgezet voor alle medische en sociale basiszorg. Gom ZorgSupport werd zelfs genomineerd voor de Golden Service Award Innovatie voor de app die het bedrijf samen met het Westfriesgasthuis en BeagleBoxx heeft ontwikkeld. Met de app krijgen patiënten zelf regie over de schoonmaak. Het is een heel nieuwe manier om direct contact te leggen met eindgebruikers. Het is bovendien een belangrijk middel om de beleving bij medewerkers en gasten te bevorderen en de klanttevredenheid te verhogen.

Vergaande innovatie dankzij technologie

Dankzij technologische oplossingen wordt er zelfs een brug geslagen naar de consumentenmarkt. Trigion is bijvoorbeeld betrokken bij de ontwikkeling van KPN SmartLife, een reeks van zogeheten Connected Home-diensten. De AlarmServiceCentrale speelt een belangrijke rol bij KPN SmartLife Veilig: niet alleen als de meldkamer op de achtergrond, het bedrijf heeft ook een belangrijke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van het systeem. Deels op basis van dezelfde technologie heeft Trigion een eigen systeem in de markt gezet dat op veiligheid én comfort is gericht: Comfortability. Overigens is Trigion ook partner van de Nationale SOS Alarm-app, uitermate handig voor iedereen die in nood is, omdat de app automatisch de exacte locatie van de beller doorgeeft. Het beveiligingsbedrijf is bovendien betrokken bij een verregaande innovatie: de beveiligingsrobot SAM. De mobiele robot, een ontwikkeling van partner Robot Security Systems, was meteen goed voor een innovation award. Iets heel anders, maar zeker zo innovatief is de inzet van 3D-computertechnologie in de bouw en het onderhoud, met het zogeheten BIM-model. Breijer investeert hier al jaren in en dat resulteerde in 2015 in een uitdagende opdracht. Maar Facilicom zet soms ook oude technologie in om het werk te vergemakkelijken. Ook dan gaat het vaak spectaculaire technologie, zoals bij de hoogwerker die Gom België gebruikt om de ramen te wassen bij een vooraanstaande klant, het Europees Parlement: het apparaat reikt namelijk 90 meter hoog.

Voordelen van uitbesteding berekenen

Met de tool SaveR kunnen zorginstellingen snel berekenen wat ze besparen als ze de schoonmaak uitbesteden.

Onderhoudsrapportages maken op de tablet

Facilicom zet tablets in zodat KPN zoals gewenst onmiddellijke rapportages krijgt van het tuin- en terreinonderhoud.

Uniek bewonersportaal van Incluzio

Een digitaal portaal van huisartsenpraktijken en Incluzio versterkt de eigen regie van bewoners.

App geeft patiënten zelf regie over schoonmaak

App Westfriesgasthuis, BeagleBox en Gom ZorgSupport geeft patiënten regie over dienstverlening.

AlarmServiceCentrale betrokken bij KPN SmartLife

AlarmServiceCentrale Trigion levert belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van KPN SmartLife veilig.

Slim, veilig en comfortabel met Comfortability

Huizen worden veilig en comfortabel met de slimme Comfortability-oplossing van Trigion.

Trigion partner van Nationale SOS Alarm-app

Nieuwe alarm-app waarschuwt hulpdiensten, organiseert eerste hulp en geeft automatisch de locatie.

SAM: de nieuwe beveiligingsrobot

Trigion volgt de ontwikkelingen in de beveiliging op de voet en biedt nu ook beveiligingsrobot SAM aan.

Beveiligingsrobot SAM wint SSA Innovation Award

Trigion maakt goede sier met SAM op de SSA: de beveiligingsrobot won meteen Innovation Award.

Uitdagende BIM-opdracht voor Breijer

Installatietechniek megaproject Leidsche Rijn Centrum door Breijer eerst uitgewerkt in BIM.

Een hoogwerker die 90 meter ver reikt

Gom België houdt de ramen van het Europees Parlement schoon met een hoogwerker die 90 meter ver reikt.